Nazwa Projektu:
„Budowa drogi ekspresowej S61, odc. Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn”
Numer Projektu: POIS.03.01.00-00-0054/19-00
Informacja o projekcie:
Zamówienie jest współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 15 listopada 2019r. nr POIS.03.01.00-00-0054/19-00 Projektu „Budowa drogi ekspresowej S61, odc. Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn” w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Celem projektu jest realizacja drogi ekspresowej, której konieczność wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju oraz dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne, jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.
Wkład funduszy Europejskich to 1 925 729 976,23 zł.
Projekt ma na celu budowę drogi ekspresowej S61 odc. Ostrów Mazowiecka–Szczuczyn o dł. 91,00 km.
Przedmiotowy projekt składa się z 6 odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane:
- Zad. 1: w. Podborze (z w.)–w. Śniadowo (bez w.) na dł. ok. 19,46 km (S61)+3,0 km (S8)+3,57 km (DW 627 – klasy G)
- Zad. 2: w. Śniadowo (z w.)–w. Łomża Południe (bez w.) na dł. ok. 17,00 km (S61)
- Zad. 3: w. Łomża Południe (z w.)–w. Łomża Zachód (bez w.) na dł. ok. 7,19 km (S61)+8,91 km (dk 63-GP)
- Zad. 4: w. Łomża Zachód (z w.)–w. Kolno (bez w.) na dł. ok. 12,92 km (S61)+6,96 km (dk 64-GP)
- Zad. 5: w. Kolno (z w.)–w. Stawiski (bez w.) na dł. ok. 16,43 km (S61)+2,84 km (dk 63-GP)
- Zad. 6: w. Stawiski (bez w.)–początek obwodnicy Szczuczyna na dł. ok. 18,00 km (S61)
Inwestycja położona jest w północno-wschodniej części Polski i przebiega przez obszar woj. mazowieckiego i podlaskiego. Projektowana droga przebiega częściowo po nowym śladzie głównie po zachodniej stronie istniejącej dk nr 63 oraz częściowo w ciągu istniejącego odcinka dk nr 61. Inwestycja jest realizowana w systemie P&B. Początek budowy drogi ekspresowej S61 przyjęto na rondzie na ul. Zambrowskiej na terenie m. Ostrów Mazowiecka. Natomiast koniec opracowania stanowi połączenie z obwodnicą miejscowości Szczuczyn.
Na całym odcinku (S61 i S8) przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Natomiast drogi klasy G i GP zaprojektowano w przekroju jednojezdniowym. Zaprojektowane, w ramach przedmiotowej inwestycji, węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.
Projektowana droga ekspresowa S61 i S8 charakteryzuje się następującymi parametrami technicznymi:
- Klasa drogi: S
- Prędkość projektowa: 100 km/h
- Szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- Szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m
- Szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami:5,00 m (w tym opaski 2×0,50 m)
- Szerokość pobocza gruntowego: 0,75 lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
- Kategoria ruchu: KR 7 i KR 6
- Dopuszczalny nacisk osi pojazdu: 115 kN/oś
Zadanie obejmuje swoim zakresem:
- bud. drogi ekspresowej S61 na odcinku Ostrów Maz. – Szczuczyn o długości 91,00 km
- bud. 9 węzłów drogowych Podborze, Komorowo, Śniadowo, Łomża Południe, Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ, Kolno, Grabowo
- rozbud. drogi ekspresowej S8
- bud. drogi wojewódzkiej nr 627
- bud. drogi krajowej nr 63 o dł. 8,91 km, nr 64 o dł. 6,96 km
- bud. przełożenia odcinka drogi krajowej nr 63 o dł. 2,84 km
- bud. obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, wiadukty, przepusty)
- bud. 6 Miejsc Obsługi Podróżnych
- likwidację na drodze S8 istniejącego w. Ostrów Maz. Północ
- zmiana organizacji ruchu poprzez wygrodzenie istniejących łącznic na w. Podborze
- bud. dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia
- bud. ekranów akustycznych, przepustów i przejść dla zwierząt oraz innych urządzeń ochrony środowiska
- bud. systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz z budową kanalizacji deszczowej
- bud. urządzeń podczyszczających wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takich jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych
- demontaż, przebudowę i bud. oświetlenia drogowego (m.in. w ramach węzłów)
- bud. oraz przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznych (wysokiego, średniego i niskiego napięcia), wodociągowych, gazowych, kanalizacji teletechnicznej, urządzeń kolejowych, kanału technologicznego oraz sieci wodno – kanalizacyjnej i sieci melioracyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji
- bud. i przebudowę elementów infrastruktury drogowej (chodniki, ciągi pieszo – rowerowe, ścieżki rowerowe, zjazdy, wjazdów i przejazdów awaryjnych, zatoki autobusowe)
- bud. pasów technologicznych
- bud. urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi ekspresowej)
- wyburzenia budynków i obiektów budowlanych kolidujących z budowaną drogą
- bud. elementów Systemu Zarządzania Ruchem
- wykonanie wycinki istniejącej zieleni w niezbędnym zakresie
- wykonanie pasów zieleni izolacyjnej, nasadzeń zieleni drogowej
Nazwa Kontraktu:
„Projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Stawiski (bez węzła) – początek obwodnicy Szczuczyna, na długości około 18,002 km [S61]”
Nr Kontraktu na roboty: 2410.3.2017
Kontrakt jest realizowany w formie „Projektuj i Buduj”.
Ogólny opis Kontraktu
Przedmiotem przedsięwzięcia jest wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S-61, obejmującego:
- budowę dodatkowej jezdni (lewej) na obwodnicy Stawisk na parametrach jezdni ekspresowej na odcinku od km 180+090 do km 181+691 o nawierzchni z betonu cementowego i łącznej długości L= 1,601 km – z wyłączeniem węzła „Stawiski”,
- przebudowę istniejącej jezdni (docelowo prawej) na obwodnicy Stawisk do przekroju jezdni ekspresowej na odcinku od km 180+410 do km 181+331 o nawierzchni z betonu asfaltowego i łącznej długości L= 0,921 km wraz z dowiązaniem do istniejącego pasa awaryjnego na obwodnicy Stawisk,
- przebudowę istniejącej jezdni (docelowo prawej) na obwodnicy Stawisk do przekroju jezdni ekspresowej na odcinku od km 181+331 do km 181+691 o nawierzchni z betonu asfaltowego i łącznej długości L= 0,360 km wraz z likwidacją skrzyżowania SK2,
- budowę drogi ekspresowej o przekroju 2×2 na odcinku o nawierzchni z betonu cementowego i łącznej długości L=16,401 km.
- dostosowania pochylenia jezdni do warunków technicznych (Dz. U. Nr 43, poz. 430, z późn. zm.) na istniejącej jezdni obwodnicy Stawisk (km 5+436,82 – 5+932,40) zgodnie z Aneks nr 1 do Umowy nr 2410.3.2017 zawartego w dniu 26.07.2019r.
Powyższy odcinek stanowi fragment drogi krajowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa).
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiatach: kolneńskim i grajewskim, na terenach gmin: Stawiski, Grabowo i Szczuczyn.
Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Została ona zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie przenieść gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność budowy dróg ekspresowych i pilna potrzeba dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne, jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.
Realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu
na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania drogi ekspresowej:
- przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
- odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
- skrócenie czasu podróży;
- oszczędności paliwa;
- zapewnienie komfortu jazdy;
- zmniejszenie ryzyka wypadków;
- ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
- przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
Plan orientacyjny Stawiski-Szczuczyn
Orientacja na mapie Polski.
Źródło: www.gddkia.gov.pl
Termin realizacji
W dniu 31.10.2017 r. podpisana została umowa Nr 2410.3.2017 pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Wykonawcą Robót Budowlanych BUDIMEX S.A
Czas realizacji robót budowlanych wynosi 31 miesięcy od Daty podpisania Umowy 31.10.2017 r. z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca.
Wartość Kontraktu
Zaakceptowana Kwota Kontraktowa zgodnie z ofertą wykonawcy wynosi 278 157 883,00 PLN netto plus 23% podatek VAT w kwocie 63 976 313,09 PLN, co łącznie stanowi kwotę brutto 342 134 196,09 PLN.
Zamówienie jest współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 15 listopada 2019r. nr POIS.03.01.00-00-0054/19-00 Projektu „Budowa drogi ekspresowej S61, odc. Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn” w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wkład funduszy Europejskich to 340 226 651,77 zł.
Terminy Kamieni Milowych
- 01.2019 r. – Kamień Milowy nr 1 – złożenie do właściwego organu administracji publicznej w terminie do 23 stycznia 2019 r. kompletnego wniosku o ZRID/PnB.
- 07.2020 r. – Kamień Milowy nr 2 – wykonanie w terminie do 17 lipca 2020 r. i zaakceptowane, zgodnie z Subklauzulą 8.13 [Wymagania Minimalna Ilość Wykonania] Roboty o wartości niemniejszej niż 30 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej.
Miejsca Obsługi Podróżnych
W ramach projektu przewidziana została budowa 2 Miejsc Obsługi Podróżnych: Zabiele Wschód (kat. II) i Zabiele Zachód (kat. III).
Powierzchnia pod projektowane MOP podzielona zostaną na strefę parkingowo – techniczną oraz strefę wypoczynku.
W obrębie strefy parkingowo-technicznej zaprojektowane zostaną:
• jezdnie manewrowe dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów o nawierzchni z betonu asfaltowego. Szerokość jezdni manewrowych wynosi 6.0 m lub 7.5 m w zależności od usytuowania stanowisk postojowych;
• prostopadłe stanowiska postojowe dla samochodów osobowych o nawierzchni bitumicznej i wymiarach 2,5×5,0m (3,6×5,0m dla osób niepełnosprawnych);
• stanowiska postojowe (przelotowe) dla samochodów ciężarowych o nawierzchni bitumicznej i wymiarach 3,5×19,0m;
• stanowiska postojowe (przelotowe) dla autobusów o nawierzchni bitumicznej i wymiarach 4,0×19,0m wraz z wyspami przeznaczonymi do wsiadania i wysiadania pasażerów;
• stanowisko do zrzutu nieczystości z autokarów o wymiarach 4,0×19,0m;
• stanowiska ITD do kontroli pojazdów ciężarowych o szerokościach 4,0m i długościach 63,0m zlokalizowane za przejezdną wyspą o szerokości 1,50m wraz ze stanowiskami postojowymi dla samochodu służb ITD.;
• stanowiska do przeładunku pojazdów obciążonych ponadnormatywnie o wymiarach 4,0×19,0m;
• stanowiska postojowe dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne o nawierzchni z betonu cementowego i wymiarach 4,0×20,0m;
• oczyszczalnia ścieków;
• podziemne, betonowe zbiorniki przeciwpożarowe o dł. 24m oraz średnicy zewn.2,4m.
W obrębie strefy rekreacji zaprojektowane zostaną:
• budynek z toaletami, umywalniami i prysznicami (również dla osób niepełnosprawnych);
• wiaty piknikowe;
• ławki;
• plac zabaw;
• zestaw śmietników do segregacji odpadów;
• chodniki o nawierzchni z kostki betonowej,
Na projektowanych MOP przewidziana jest rezerwa terenu pod obiekty budowlane, przewidziane do realizacji w II Etapie, w szczególności:
• rezerwa terenu pod stację paliw;
• rezerwa terenu pod hotel (dla MOP III kategorii);
• rezerwa terenu pod kantor/pocztę/bank;
• rezerwa terenu pod obiekt gastronomiczny.
ZESTAWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH DAT
1. | 03.09.2019 r. – 17.07.2021 r. | Termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji robót |
2. | 23.01.2019 r. | Kamień Milowy nr 1 – złożenie do właściwego organu administracyjnego w terminie
10 miesięcy od Daty Rozpoczęcia kompletnego wniosku o ZRID/PnB. |
3. | 17.07.2020 r. | Kamień Milowy nr 2 – wykonanie w terminie do 17 lipca 2020 r. i zaakceptowane, zgodnie z Subklauzulą 8.13 [Wymagania Minimalna Ilość Wykonania] Roboty o wartości niemniejszej niż 30 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej |
4. | 17.07.2021 r. | Planowana data oddania do użytkowania. |